Mörker



Nu är det mörkt redan när man kommer hem från skolan. Såhär såg det ut utanför mitt fönster klockan kvart i fyra idag.

Det är mysigt att sitta vid datorn med bara ljuset från adventsljusstaken. Just nu sitter jag och lyssnar på julmusik för att få lite julfeeling. I morgon börjar julkalendern. Hur viktigt är det igentligen att ha chokladkalender? Själv har jag inte skaffat någon än.

Anna





Några fler bilder på Anna. Hon blev jättesöt på kort!





Amanda





Några fler bilder från gårdagen. Här är på snyggaste Amanda. Vi var uppe vid motionsslingan i skogen och tog bilderna. Som tur var slapp vi massa publik. Det var bara två gånger det gick förbi några folk. Vi hade tur som slapp regnet också!


Efteråt spelade vi monopol. Jag vann överlägset! Eller.... Vi slutade när jag gick på friparkering och roffade åt mig alla pengarna. :D

Jag förstår mig inte på den här finanskrisen. Att bankerna håller på att gå i konkurs. I monopol har ju banken obegränsat med pengar, tar dom slut är det bara att göra egna papperslappar. Folk säger att det inte funkar så, att pengar inte får samma värde om man bara kan trycka upp nya. Men i monopol funkar det ju! :O

1:a advent och fotogfrafering i skogen




Har fotat lite modellbilder på mina kompisar i skogen idag. Lite och lite, 250 bilder blev det ungefär. På bilden ser ni Anna, glöm inte att titta in på hennes blogg! Jag lägger upp fler bilder från fotograferingen imorgon.


Torsdag



En snabbis ute med kameran idag. Man får passa på innan det blir mörkt. Allt ser ganska trist ut ute för tillfället. Det skulle vara fint med lite snö som omväxling. Nu när det närmar sig jul och allt.

Vad tror ni, blir det en vit jul?




Modell










Igår hann jag med att ta lite bilder på min lillasyster. Hon har blivit en riktigt duktig modell nu!
I går fick jag till och med sminka henne. Det brukar jag inte få.

Ser ni den nya loggan på bilderna förresten? Blev klart nöjd!

Nu ska jag fortsätta att redigera bilder (och göra lite läxor).  Kanske dyker upp något inlägg senare...



PS. Om någon märkt att arkivet inte har funkat så funkar det nu!


Nytt!



Idag har jag fått klart den nya designen. Efter mycket slit...
Blev den bra?
Bu eller bä, hiss eller diss? Skriv!

Det är skönt med lite förändring på bloggen.
Har ni tänkt på en sak?
Vissa saker vill man förnya hela tiden, andra vill man aldrig förändra.
Vem blir inte förbannad när de har ändrat om i mataffären och man inte hittar det man vill köpa?
Det är konstigt det där...

...Eller inte så konstigt. Det där med mataffären handlar ju bara om lathet, att man inte orkar leta...
Förr i tiden fick man minnsan alltid leta efter sin mat. Och det var inte alltid det fanns något att hitta.

Gör en reflexskärm



Här kommer inlägget jag lovade igår!

Jag har sett på andra bloggar hur bra det är att använda en reflexskärm. Så igår gjorde jag en egen. En bit kartong, aluminiumfolie, tejp och vips!

Alla vet väl inte vad en reflexskärm är för något.
Det är en skärm som man använder för att reflektera ljuset, så att man slipper skuggor.
Reflexskärmen är väldigt vanlig när man fotar porträtt.
En reflexskärm reflekterar ju inte ljuset på samma sätt som en spegel, utan strålarna faller kors och tvärs.
Aja, om ni inte fattar kan ni googla på det.

Jag testade den när jag fotade bilderna i förra inlägget. Det funkade faktiskt kanon! ljuset blir jättebra.
Jag har aldrig testat med en riktig reflexskärm så jag kan inte jämföra men ändå...


Rosa







Godnatt!

Imorgon kan jag tipsa om en jättebra grej som man kan göra själv... Spännande va?

Bloggarens egna lya

Jag har nyss gjort om mitt rum. Tapetserade bla en fondvägg med tidningspappar. Jag tänkte visa upp lite bilder från rummet. Då får ni ju se vart jag sitter och bloggar också :) Det kan ju vara intressant att veta.











Det ska bli skönt med helg. Det är massa läxor och prov hela tiden. Lärarna kommer alltid på något att ge oss. De roar sig tydligen med att plåga oss. Men snart är det faktiskt jul och jullov o hela fadderullan. Då ska jag pynta med massa glitter. Jag älskar glitter! Och trycka i mig massa lussekatter. Mumsfilibaba!

Light








Sitter och funderar på vad jag ska skriva samtidigt som jag skalar klementin. Fick precis en stråle mitt i ögat från klementinen :S Lyckat!

Jag har nyss pratat med min storasyster i telefon. Hon kommer hem till helgen och då ska vi ta modellbilder.:)
Om en halvtimma ungefär ska jag titta på andra avenyn. Det är ganska spännande nu faktiskt.
Bilderna ovan har jag tagit på en lampa, en sån där spåkula.


Tisdagstema: självporträtt



Vilket bra tema eftersom jag precis tagit porträttbilder :) Här kommer de tre bilderna jag publicerat innan i repris.'

Vill ni se mer bidrag klicka här->

Två till





Två bilder till innan jag ska sova.
De är på min lillasyster som var en så duktig fotograf åt mig. :)


Fler modellbilder








Har hunnit med att redigera lite mer ikväll. Jag gjorde en tabbe när vi fotograferade. Jag hade en stark lampa som lös på väggen så att det blev jättestora skuggor. Ska tänka på det nästa gång...

Det har brunnit i närheten idag. Ett torp som brann ner till grunden. Läskigt! När jag åkte hem från skolan såg jag ett stort rökmoln och mamma hade hört syrenerna från brandkåren.
Som tur var blev ingen skadad.




Framför kameran



Jag och min lillasyster har roat oss med att ta lite porträttbilder ikväll. Tror inte jag har vissat så mycket bilder på mig innan. såhär ser jag alltså ut :) Ska redigera fler bilder sen så ni får se.

Var hos mormor och morfar idag och firade farsdag. Mina kusiner var också där. Massa goa kakor bjöds det på som vanligt :)

Min logga har spårlöst försvunnit:O Men jag ska göra en ny snarast, det är ändå dags att byta. Nu måste jag plugga no. Jag har prov på tisdag och har inte tränat alls mycket...